úterý 13. října 2015

Přednášky Zdeňka Lukeše I.

Minulý týden jsem absolvovala druhou přednášku od historika architektury Zdeňka Lukeše v "Kaštanu ve scéně unijazz". Více informací naleznete ZDE. Zdeněk Lukeš píše do Lidových novin, vydává krásné knihy o architektuře a komentuje různé přednášky, více o jeho životě si můžete přečíst na jeho stránkách ZDE.
První přednáška proběhla v září a byla na téma pražské vily, což je obsáhlé téma a nejde zde vyjmenovat vše co mě zaujalo. Hodně vil znám, jelikož bydlím v Praze a ráda se procházím po vilových čtvrtích, také mám spousty knih o Praze. Pokud Vás zajímají především vily, je na to vhodná kniha Slavné pražské vily, která je chronologická a vysvětluje průběžně mezi vilami slohy a jak to u nás v dané době fungovalo.
Nejvíc mě zaujal příběh Schubertovi vily, která je v Liboci a je v hrozném stavu. Smutné je, že ještě pár let před revolucí byla ve výborném stavu i s původním vybavením. Byla postavena na přelomu 60. a 70. let 19. století. Stavba vychází z renesanční a antické architektury. Navrhl ji architekt Zdenko Schubert.
from google.com
from google.com
from google.com
Druhá přednáška byla o mostech. Moje diplomová práce byla zaměřena na dálnice a jeden most v ní dokonce figuroval. Nebudu zde vyjmenovávat všechny mosty, které mě zaujaly, zmíním jen dva, které už nahradily jiné, ale moc se mi libí a je škoda, že dosloužily.
Řetězový most Františka I., který stál na místě, kde teď stojí most Legií. Vznikl v letech 1839-1841, navrhl ho inženýr Bedřich Schnirch a stavbu prováděl budějovický podnikatel Vojtěch Lanna. Bohužel měl malou nosnost a proto byl v roce 1897 snesen a o rok později byl postaven most Legií.
from google.com

from google.com
Druhý most co mě zaujal je také řetězový a jmenoval se podobně jako první most most císaře Františka I., ale říkalo se mu Eliščin podle císařovny. Most byl postaven v letech  1865-1868 a demontován v letech 1946-1947. Spojoval Revoluční ulici s Holešovicemi a postavili ho angličtí inženýři Rowland Mason Ordish, William Henry Le Feuvre a Max von Ende. Nyní na jeho místě stojí železobetonový Štefánikův most.
from google.com

from google.com
 

Žádné komentáře:

Okomentovat